Wat impressiebeelden van Marokko.
Wat gaaf om daar te fietsen… Een echte aanrader:
conclusie is wel: In dit gebied rij op de weg. Gravel paden zijn er wat minder en dan gaat het ook echt door de middel of Nowhere… dus als het dan misgaat dan gaat ook ook echt mis. Gravel denk ik dat beter kan in de buurt van Fez / Knez of echt met meerdere mensen, ik reed solo.
Stad: Agadir: heeft fietspaden, maar.. gewoon een harde stoeprand, dus beter op de weg blijven (zie foto, Marokkaanse logica). Kijk uit met rijden in steden. Automobilisten begrijpen in Nederland de fietsers al niet, laat staan daar.. richting aangeven met je hand… dat kennen ze gewoon niet.
Dus: de heuvels / bergen in. Daar is weinig verkeer, dus geen last van andere weg gebruikers. Lang klimmen, met stukken tussen de 12-15%, ik moest heel af en toe wel lopen….. en dan naar beneden… heerlijk om die brommertjes in te halen op de afdaling (heb thuis maar niet verteld met welke snelheden ik de berg af ging). Mensen in de dorpen zijn super vriendelijk en als men zag dat ik stil stond, dan kwamen ze vragen of ik hulp nodig had. Hier deed mijn speciale shirt natuurlijk ook wonderen.
Mocht je ooit in Agadir zijn en daar een fiets willen huren: Velo Agadir - Hamid…. Op zijn website staat een prijs van 250 DHR per dag… maar een paar worden Darija deden wonderen en de prijs zakte dus al snel. Zoals overal in Marokko, een vaste prijs bestaat niet echt.
Ik hoop dat door de hoogtemeters mijn benen nog sterker zijn geworden, ook al mis ik Marokko nu al weer, kijk ik er ook ontzettend naar uit om gezellig op de zondagen weer mee te fietsen door en over ons mooie Veluwe….