Het eeuwige zadelprobleem: wie heeft dé gouden tip?

Norbert

Member
Bronzen lid van de maand
Ik ben even benieuwd of iemand mij de gouden tip kan geven wat zadels betreft. Ondanks dat ik redelijk veel en al lang fiets blijft dit toch een dingetje. Ik heb eigenlijk nog nooit echt het ultieme zadel gevonden. Ik heb er heel wat geprobeerd maar eigenlijk komt er tot nu bij allemaal wel een moment dat ik toch last van de zitbotjes of van mijn tisgeen (Tis geen ballen maar tis ook geen anus) ook wel perineum genoemd. Onlangs weer een zadel gekocht maar ook deze is het toch niet. Dit laatste zadel is eruit gekomen door op z’n kussentje met drukpunten te gaan zitten. Maar helaas……
Herkenbaar probleem of het je een tip? Ik hoor het graag.

Heel herkenbaar dit! Ben zelf ook al jaren aan het klooien en heb nu eindelijk een zadel gevonden waar ik het langer dan twee uur op uithoud.

Ik rijd nu met een triathlonzadel van Gebiomized , type Stride (die kun je normaal alleen via een bikefitter krijgen). Voor m’n Tacx heb ik er nog eentje liggen die ik pas gebruik in het Tacx-seizoen. Als je wilt mag je die gerust eens een paar ritjes testen. Heb daarnaast ook nog een stapel andere zadels verzameld waar je zo doorheen mag graaien 😉.

Je kunt blijven meten en schuiven tot je een ons weegt, maar als je last hebt van zadelpijn – of zelfs de XXL-variant daarvan – dan maakt uiteindelijk alleen een écht goed passend zadel het verschil vrees ik.

Zelf heb ik gemerkt dat een zadel zonder neus voor mij al veel verlichting bracht. De ISM Seat beviel me destijds erg goed, na heel wat conventionele zadels te hebben geprobeerd. Inmiddels ben ik op een Gebiomized beland en ik moet zeggen: dat voelt eindelijk alsof ik de juiste richting te pakken heb.

Test het gerust eens uit Norbert, als het jou net zo helpt als dat het mij deed dan word je een hele blije fietser ;)

Ik ben een vrij makkelijke zitter, vrijwel alles zit mij prima, zolang de breedte maar goed is. In mijn geval lijk ik meer op een vrouw, ik heb altijd de breedste mannenmaat nodig.

Wat bij mij wel verschil maakt is de hoek van het zadel. Net -0.5° of -1° helpt echt enorm.

—> Kan je trouwens met je iPhone heel makkelijk testen door de “meten”-app op een plankje oid op je zadel te leggen (pro tip 😉)

Overigens is Assos Chamois crème voor mij ook wel echt een lifesaver als ik 5+ dagen achter elkaar op het zadel ga zitten

En tot slot hoor ik veel goede verhalen over die 3D mesh zadels (volgensmij vrij nieuwe techniek). Ik heb er in ieder geval nog niet veel ervaring mee, maar de beperkte ervaring was bij mij wel echt top!! Helaasch niet goedkoop

Terug
Naar boven