Welke 45 mm banden voor 4000 km bikepacking op asfalt en gravel

Ik blijf dubben over banden voor komend jaar.
Dan ga ik een grote Bikepacking trip van zo'n 4000 km (5 weken fietsen +een rustweek in Andorra) maken door Europa met Massif Central, Pyreneën en Alpen.
90% van de rit zal op asfalt zijn en 10% op gravelpaden.

Zelf zat ik aan 45 mm Pathfinder TLR te denken.
Maar Schwalbe G-One R 45 mm is ook een alternatief.
Heeft iemand ervaring met of de banden voor een dergelijke trip, of met beide genoemde banden?

Als je frame 50mm kwijt kan kan ik ten zeerste de Continental Terra Hardpack aanraden. Geweldig voor de ondergrond waarop je gaat rijden.

Banden vallen iets smaller dan geadverteerd.
Dat is nou net de band waar ik mindere verhalen over gehoord heb. Bij regen veel lekke banden en matige stuurkwaliteit (Ik las vaak dat je de band "over de zijnoppen moet duwen", zeker als je zoals ik met geen bepakking op de voorvorken en achter twee tassen ga rijden)
Zie o.a. review van Bike Radar

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2025-07-13 om 16.26.20.webp
    Scherm­afbeelding 2025-07-13 om 16.26.20.webp
    71,7 KB · Weergaven: 3
Als je frame 50mm kwijt kan kan ik ten zeerste de Continental Terra Hardpack aanraden. Geweldig voor de ondergrond waarop je gaat rijden.

Banden vallen iets smaller dan geadverteerd.
Hé dat is toevallig, die banden in die maat waren precies degene op mijn wensenlijstje voor als deze op zijn. Zijn dat degene die jij ook hebt? Of waar komt je advies vandaan? 😄

Ik heb de G-One R 45 mm voor en de G-One RS Pro 45 mm achter. Nooit lek gereden. Maar ik vind zelf die RS er een beetje fragiel uitzien. Ik zou dan eerder gaan voor de R.
Dat wat jij over der RS zegt was idd de reden voor mij om voor de R te gaan (zie mijn eerste post).
Bovendien vind ik ze er in de zwart/bruine uitvoering zeer strak uitzien

@Rob vd Braak rij jij niet met de Pathfinders die Martin bedoelt?
Ja klopt recent nieuwe ik rij met tubes maar heb er nu nog maar 145 km op gereden dus ervaring is zeer beperkt. Wordt wel blij van de snelheid en toch grip in de bochten. Daarvoor met veel plezier en probleemloos 6500 km op 42mm pathfinders gereden 1x stootlek en 1x punaise.

Fiets Martin.webp

Dit is zo'n beetje de setup waarmee ik onderweg ga. (stuurtas Restrap ontbreekt op deze foto).
Bewust geen fork bags zodat ik geen "gezwabber" heb. (reed vroeger altijd met frontrollers) en ook geen "Ass Rocket" ivm de duur van de trip waardoor je iets meer bagage bij je hebt dan bij een korte trip..
Stuurtas (ontbreekt op foto) = slaapzak, slaapmat, kussen,
Kleine tas op stuurtas (ontbreekt op foto) = waardevolle zaken als telefoon, geld, etc.
Rechts Achter = Tent, eetspullen en andere hardware
Links Achter = Kleding, toiletspullen
Zadeltas= Fietsreparatie spullen (gereedschap, binnenbanden, CO2 patronen, Plugsetje)
Top tube tas= voedsel voor onderweg
2 bidons en 1 slot (ABUS) op onderbuis.

En daar wil ik dus een goed stel banden onder. (Hoewel ik tot nu toe best tevreden ben over de Giant Crosscut Grip TR 40 mm, tubeless)

Laatst bewerkt:

Club rides

Aug
01
Aug
02
Aug
03
Aug
10

Special events

Aug