Felua Cycling Club

Gravelbiken begint hier. Gratis routes, social rides, events en community.

Aanschaf MTB

Norbert

Active member
Gravel Captain
Dag allemaal,
Ik ben mij aan het oriënteren voor een MTB naast de gravelfiets. Volgen mij zitter er hier ook aardig wat mtb’ers. Ik heb voorheen veel op de MTB gefietst maar inmiddels al een paar jaar niet meer. Mijn laatste fiets was een Specialized Epic Expert. Een fiets waar ik best veel problemen mee heb gehad. Lekke dempers, kapot Carbon Roval wielsetje. Op zich qua rij eigenschappen een fijne fiets. Ik ben benieuwd welke fiets jullie mij zouden aanraden. Tot nu toe ligt mijn interesse bij een Scott Spark RC. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.?

Altijd full-suspension nemen. Anders is verschil met je gravelbike wel érg klein.

Rijd zelf een Orbea Oiz LTD, waar ik heel tevreden mee ben. Maar iedereen vind z'n eigen fiets altijd het beste, dus dat telt niet.

Scott Spark is ook mooi, wel in doorsnede wat zwaarder. Persoonlijk vind ik dat deze door de interne achter demper wat lijkt op een elektrische MTB.

Giant heeft dit jaar een nieuw model uit met een liggende achterdemper. Voordeel van Giant is de levenslange garantie op het frame en de service van Van Hest.

Cannondale doet ook goede zaken met hun Scalpel, maar die éénpootvork vind ik een optische afknapper.

Gewoon ronde rijden Via Cyclosport op een Orbea Oiz en een Scott Spark. En dan eventueel de Giant Anthem via Van Hest en de Cannondale via Bongers. Dat houd je van de straat
:)

Overigens staat er ook erg veel op marktplaats.

Altijd full-suspension nemen. Anders is verschil met je gravelbike wel érg klein.

Rijd zelf een Orbea Oiz LTD, waar ik heel tevreden mee ben. Maar iedereen vind z'n eigen fiets altijd het beste, dus dat telt niet.

Scott Spark is ook mooi, wel in doorsnede wat zwaarder. Persoonlijk vind ik dat deze door de interne achter demper wat lijkt op een elektrische MTB.

Giant heeft dit jaar een nieuw model uit met een liggende achterdemper. Voordeel van Giant is de levenslange garantie op het frame en de service van Van Hest.

Cannondale doet ook goede zaken met hun Scalpel, maar die éénpootvork vind ik een optische afknapper.

Gewoon ronde rijden Via Cyclosport op een Orbea Oiz en een Scott Spark. En dan eventueel de Giant Anthem via Van Hest en de Cannondale via Bongers. Dat houd je van de straat
:)

Overigens staat er ook erg veel op marktplaats.

Dank voor je reactie, de Orbea zag ik inderdaad ook voorbij komen. Interessant, ziet er ook goed uit. Goed idee om bij Cyclesport langs te gaan. Ik ben niet zo van Giant, is niet het merk waar mij hart sneller van gaat kloppen, “no offence”. Bedankt voor je leesvoer! 👍

De vraag fully vs hardtail vind ik wel iets complexer dan "hij lijkt te veel op je gravelbike" hoor! Het hangt echt af van wat je ermee wil rijden en hoe het met je rug gesteld is... 🤔

Ik heb een Scalpel met Lefty gehad, wát een fantastische fiets was dat zeg! Ik verbrak ál m'n PR'en op de Nederlandse routes. En toch heb ik hem weer verkocht! 😱 Ondanks dat ik sneller was, voelde het niet zo, ik miste het contact met de ondergrond en de feedback als je over wortels of dropjes rijdt. En in het buitenland was de 100/100mm voor en achter simpelweg te weinig voor wat ik ermee wilde doen...

Na de verkoop heb ik er dus toch weer een hardtail voor teruggekocht, ik realiseer me dat ik misschien één van de weinig ben, maar ik ben dolgelukkig dat ik het "gevoel van snelheid" weer terugheb 🤩 En ik ben ook niet zo happig op het onderhoud van de framelagers, de demper (weer een onderdeel wat service behoeft) en vaak het gebrek aan plek voor twee bidonhouders (uitzonderingen daargelaten).

Voor de buitenland tripjes heb ik een dikke endurobak gekocht, 160/150mm vering voor- en achter. Dikke 30mm wielen erin. Echt ongelofelijk wat voor bergen je daarmee kunt bedwingen. Maar het is een VERSCHRIKKING op de Nederlandse trails haha. Ik word aan alle kanten om de oren gereden. Ter inspiratie, wat beelden van mijn vacay afgelopen jaar: https://share.icloud.com/photos/088KvvhzHl8R6WfX-4mfaGdqQ

Zo zie je maar... Voor ieder wat wils! De vraag is vooral wat jij ermee wil!

Ze maken die Scalpels tegenwoordig trouwens ook gewoon met dubbele vork! Dus mocht die Lefty je niet aanstaan, heb je een mooi alternatief. Uit eigen ervaring kan ik de Scalpel dan ook van harte aanbevelen! Maar zo veel mensen, zo veel meningen. Ik zou vooral een proef gaan rijden!

Tijdens het eten schoten me nog twee dingen te binnen: op mijn gravel heb ik 48mm bandjes en op mijn hardtail 2.25" (57 mm). Klinkt als heel weinig verschil, maar die fietsen rijden echt héél verschillend

En wat ik ook echt een toffe fiets vind is de Epic World Cup. Die heeft "maar" 75mm achter, maar wel 110mm voor, eigenlijk ideaal voor Nederland! https://www.specialized.com/nl/nl/s...untainbikes/epic?search=&filter=15x1322653628
Een beetje geïnspireerd op de Trek Supercaliber (maar die vind ik niet zo mooi, sorry Trek liefhebbers...)

👋🏼

Laatst bewerkt:
Thnx voor de tips Casper. Vette filmpjes in Oostenrijk. Mooi rijden daar, ook veel gedaan. Aanrader is om eens te overwegen “ Het Gardameer aan de Noord kant” bij Torbole/Riva. Erg mooi.
Bedankt voor jullie inbreng, ik ga maar eens proefrijden! Een Canyon Lux zou ook nog kunnen. Goede prijs/kwaliteit verhouding volgens mij.

Social Gravel Rides

Jan
25
Terug
Naar boven