Vervangen crankstel FSA -> Shimano

Hoi allen, ik heb op dit moment een Cannondale Topstone 3 GRX afgemonteerd, alleen is mijn crankstel van FSA (46/30). Nu ik m’n buitenblad en ketting moet vervangen, wil ik gelijk van de mogelijkheid gebruik maken om alles om te zetten naar Shimano (GRX FC-RX600 Hollowtech II crankstel 11-speed/dubbel), zodat alles klopt en van betere kwaliteit is😁.

Volgens mij heb ik nu een crank van 175mm, nu lees ik van alles over een kortere cranks. Hebben jullie daar nog ideeën/tips over?

Tevens heb ik een andere BB nodig en volgens wat uitzoekwerk zou SHIMANO Ultegra SM-BBR60 moeten passen.

Zie ik nog wat over het hoofd of moet ik ergens nog specifiek naar kijken?

En is dit een eenvoudige klus om zelf te vervangen of kan ik beter met de gekochte materialen naar een fietsenwinkel 😊?

Het ziet er volgens de filmpjes niet heel ingewikkeld uit, maar het zal niet de eerste keer zijn dat op mijn fiets iets nèt anders zit dan op het filmpje.

IMG_9480.webp

@Bram Hengeveld heeft in hoofdlijnen gelijk.
Ze linken het ook wel eens aan framemaat.
S of kleiner - 170mm
M/L - 172.5mm
L of groter - 175mm

Het vervangen is niet een hele lastige klus zeker als je schroefdraad hebt. Het juiste gereedschap is wel een ding incl. het aandraaien met de juiste kracht (momentsleutel).

@Bram Hengeveld heeft in hoofdlijnen gelijk.
Ze linken het ook wel eens aan framemaat.
S of kleiner - 170mm
M/L - 172.5mm
L of groter - 175mm

Het vervangen is niet een hele lastige klus zeker als je schroefdraad hebt. Het juiste gereedschap is wel een ding incl. het aandraaien met de juiste kracht (momentsleutel).
Thanks! Dan zou ik sowieso over kunnen op 172,5

Lichaamslengte en framemaat zijn beide goede maatstaven voor cranklengte, maar ik wil toch nog een derde toevoegen voor mensen met korte beentjes zoals ik 😋 Op advies van ChatGPT gekoppeld aan BBL:
  • < 80 cm binnenbeenlengte → 170 mm
  • 80 - 86 cm binnenbeenlengte → 172,5 mm
  • > 86 cm binnenbeenlengte → 175 mm

Schroederaad is inderdaad een eitje, pressfit vind ik meer gedoe (en je hebt fatsoenlijk gereedschap nodig). Maar goed, als je weet hoe iets moet is eigenlijk praktisch alles wel te doen! Bij BB's raak ik vooral altijd verdwaald in het doolhof van maten/versies/merken haha!

Ik volg even, ik heb dezelfde FSA setup op de Bianchi en zag gisteravond al even dat je hetzelfde FSA blad had. Dus ook interessant voor mij die mogelijke overstap naar Shimano. Overigens kan je hetzelfde blad ook los aanschaffen maar is lastig te verkrijgen...

Lichaamslengte en framemaat zijn beide goede maatstaven voor cranklengte, maar ik wil toch nog een derde toevoegen voor mensen met korte beentjes zoals ik 😋 Op advies van ChatGPT gekoppeld aan BBL:
  • < 80 cm binnenbeenlengte → 170 mm
  • 80 - 86 cm binnenbeenlengte → 172,5 mm
  • > 86 cm binnenbeenlengte → 175 mm

Schroederaad is inderdaad een eitje, pressfit vind ik meer gedoe (en je hebt fatsoenlijk gereedschap nodig). Maar goed, als je weet hoe iets moet is eigenlijk praktisch alles wel te doen! Bij BB's raak ik vooral altijd verdwaald in het doolhof van maten/versies/merken haha!
Heb nog even op de kop gehangen bij m’n cranks en zag op de binnenkant toch staan dat ik nu een 172,5 heb. Dus dat zit verder prima. Nog misschien om gekke vraag: kan ik van buitenaf al zien of het schroefdraad is of pressfit? Niet dat ik juist weer net het verkeerde bestel 🫣. Ging er nu nl vanuit dat het schroefdraad was omdat ik dat op wat fora tegenkwam.

Ze maken nog tot op de dag van vandaag allebei. Vroeger was alles threaded, toen werd pressfit een hype en ik heb het gevoel dat er (zeker in de MTB wereld) weer steeds meer threaded komt. Anyway, je kunt het zien aan de buitenkant. Als hij “glad” is, is het PF, die druk je namelijk met een pers in elkaar. Als er “groefjes” in zitten dan is het threaded, en die draai je dus in elkaar met zo’n speciale sleutel

Bijlagen

• IMG_2497.webp
    IMG_2497.webp
    26,2 KB · Weergaven: 2

Club Rides

May
01
May
02
May
04
May