Dames: welk zadel hebben jullie?

Petra Heijboer

Well-known member
Dames, ik ben sinds kort weer gestart met fietsen maar merk dat mijn zadel niet (meer) lekker zit. Ik zal jullie de details besparen 😅 Het zadel is een ISM PN 3.1

Nu is een zadel heel persoonlijk maar ben toch benieuwd welk zadel jullie hebben en wat de voor/nadelen zijn?

Dames, ik ben sinds kort weer gestart met fietsen maar merk dat mijn zadel niet (meer) lekker zit. Ik zal jullie de details besparen 😅 Het zadel is een ISM PN 3.1

Nu is een zadel heel persoonlijk maar ben toch benieuwd welk zadel jullie hebben en wat de voor/nadelen zijn?
Ik ben heeeeeeeel tevreden over mijn Specialized Mimic zadel! Ooit begonnen met een Selle Italia dameszadel. En eigenlijk altijd had ik zadelpijn maar dacht dat dat er een beetje bij hoorde🙄. Totdat ik bij Stappenbelt een zadelmeting heb gedaan. Het bleek dat altijd op een te smal zadel heb gezeten. “Dat kan niet comfortabel hebben gezeten” zei hij. Euh nee…dat klopt. Nu op beide fietsen hetzelfde zadel en nergens meer last van 🥳. Dus ik zou beginnen met een meting van de zitbotjes 👌🏼

Ik ben heeeeeeeel tevreden over mijn Specialized Mimic zadel! Ooit begonnen met een Selle Italia dameszadel. En eigenlijk altijd had ik zadelpijn maar dacht dat dat er een beetje bij hoorde🙄. Totdat ik bij Stappenbelt een zadelmeting heb gedaan. Het bleek dat altijd op een te smal zadel heb gezeten. “Dat kan niet comfortabel hebben gezeten” zei hij. Euh nee…dat klopt. Nu op beide fietsen hetzelfde zadel en nergens meer last van 🥳. Dus ik zou beginnen met een meting van de zitbotjes 👌🏼
Ja, dat is een goede tip! Ik denk eigenlijk ook ‘dat ik ff moet doorzetten’ maar het voelt als een soort blauwe plek waar ik op zit, niet fijn 🫣 Zorgt er ook voor dat ik dan morgen niet weer de fiets pak, terwijl ik het conditioneel wel kan.

Ja, dat is een goede tip! Ik denk eigenlijk ook ‘dat ik ff moet doorzetten’ maar het voelt als een soort blauwe plek waar ik op zit, niet fijn 🫣 Zorgt er ook voor dat ik dan morgen niet weer de fiets pak, terwijl ik het conditioneel wel kan.
Dat is zonde als het zadel het fietsplezier bederft. Ik leerde van hem dat het sowieso geen pijn mag doen. Hooguit moeten je zitbotjes even wennen aan het andere zadel, maar dat is het dan. “De rest” moet goed voelen. Bij de betere winkels mag je het zadel uitproberen en als er niet bevalt ermee terug. Net zo lang totdat je het passende zadel hebt gevonden. En uiteraard kan de hoek/graden van het zadel nog verschil maken. Iets met de punt naar beneden ofzo. Succes met de zoektocht!

Doordat mijn zitbotjes best ver uitelkaar staan had ik bijna het breedste zadel nodig. Daardoor vielen er heel veel merken en modellen af. Hij zei er wel direct bij; heeft niets te maken met de omvang van de vrouw hoor 🤣🤣. Dus zonder complex de winkel verlaten 😜
Ik heb de billen vrij fors 😬 dus vroeg me sowieso af hoe dat dan werkt met zo’n meting 😅 Maar goed, ik voel de zitbotjes flink dus ergens raken ze het zadel 😂

Ik heb de billen vrij fors 😬 dus vroeg me sowieso af hoe dat dan werkt met zo’n meting 😅 Maar goed, ik voel de zitbotjes flink dus ergens raken ze het zadel 😂
Maar dat zegt dus niets over de breedte van de botjes 😜. Je kan het ook evt zelf meten op een stuk golfkarton: goed blijven zitten en kijken waar het indeukt. Tussen die 2 punten opmeten. Maar de meest precieze meting is bij de winkel👌🏼

Een zadelbreedte opmeten is inderdaad stap 1 denk ik. Daarnaast kan het ook helpen om een volledige bikefitting te doen als je wat meer wil fietsen. Hierdoor kan je positie op het zadel ook verbeteren. Dit heeft voor mij de meeste vooruitgang gegeven.
Ik heb ook de mimic gehad van specialized en die vond ik ook fijn. Nu 1 zadel van Liv en een zadel van Fizik. Ik blijf vaak wat last van wat drukplekken houden maar ik kan er prima lange dagen mee maken of meerdere dagen achter elkaar.
Ik merk dat de combinatie fietsbroek-zadel ook uit maakt. De ene broek zit lekkerder op het ene zadel dan op het andere. Al met al altijd een lastige zoektocht en vooral uitproberen.

Laatst bewerkt:
Ook ik kan bevestigen dat dat niet altijd met elkaar overeenstemt... Ik ben nou niet bepaald een grote man, maar zit (aan de bovengrens van) de allerbreedtste mannenmaat zadels hahaha. De man bij de Mantelwinkel zei dat ik geschapen ben alsof ik ook een baby moet kunnen baren 😋 En wat betreft broek-zadelcombinaties herken ik helemaal. Zowel qua zeem als qua stof. Gladde zadels en een gladde broek word ik niet blij van. Twee keer stroef ook niet. Blijft zoeken!

Club Rides

May
01
May
02
May
04
May
06

Special Events

May
05