Felua Cycling Club

Gravelbiken begint hier. Gratis routes, social rides, events en community.

Irritante kraak bij het trappen

Bram Hengeveld

Tractorbanden FTW!
Administrator
Ik rij al een paar weken met een irritant kraakgeluid rond op mijn fiets. In eerste instantie dacht ik dat het uit het bottom bracket kwam, omdat het vooral optreedt bij kracht zetten op de pedalen.

Ik krijg het geluid alleen niet goed gelokaliseerd.

Hier in Portugal heb ik er al een lokale fietsenmaker naar laten kijken. Die heeft de lagers van het bottom bracket schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, wat trouwens direct zorgde voor een veel soepeler trappende fiets lol 😄 maar het gekraak is helaas niet verdwenen.

Volgens hem zou het ook uit de hub in het achterwiel kunnen komen. Daar zit inderdaad een klein beetje speling op, dus mogelijk zijn de lagers daar ook aan vervanging toe.

Herkent iemand dit probleem? Zijn er nog andere bekende oorzaken voor een kraak bij kracht zetten?

Wat denken de FCC techies?

Och man er zijn zo veel mogelijkheden bij kraken. Ik probeer vaak eerst uit te sluiten of het van trappende bewegingen komt (bottom bracket, zadelrail, zadelschaal, zadelpen, derailleur/ketting) of ook gewoon bij rollend en stil zittend (dan is het waarschijnlijk een wiellager, rem, balhoofd of iets anders waar je geen kracht op zet bij het trappen)

Mijn meest frustrerende (en bij mij vaakst voorkomende) zijn:
- remschijven - ongeacht hoe vaak je ook ontvet of schoonbrandt haha
- zadelschaal - zeer frustrerend, want daar kun je niet zo gek veel aan doen 😅

Special Events

Jun
20

Social Gravel Rides

Mar
20
Mar
22
Mar