Kortere cranks: gamechanger of overhyped?

Ik ben de laatste tijd aan het verdiepen in cranklengtes en merk dat er steeds meer rijders overstappen op kortere cranks – denk aan 165mm of zelfs 160mm, terwijl jarenlang 172.5 of 175mm de standaard leek, zeker bij grotere framematen.

Waarom korter?
  • Betere heuphoek bij een diepe zitpositie (bijv. op de racefiets of tijdritfiets)
  • Hogere cadans mogelijk door kleinere draaicirkel
  • Minder kniebelasting, vooral bij mensen met knieklachten
  • Meer ruimte tussen je knieën en buik bij klimmen of in de beugel

Maar zijn er ook nadelen?
  • Minder 'hefboom' dus mogelijk minder koppel?
  • Gewenning nodig qua trapfrequentie en gevoel?
  • Potentieel invloed op bikefit en zadelhoogte
Wie van jullie rijdt al met kortere cranks?
Merk je verschil? Zou je ooit teruggaan naar langere? En op welke fiets gebruik je ze (weg, gravel, TT)?

Overhyped zou ik het niet noemen maar of wij het verschil gaan merken?
Je omschrijft het al in de voordelen. Daar kan een ieder zelf antwoorden in vinden;
- Hoevaak zitten wij diep?
- het gemiddelde cadans zal tussen 70 en 90 liggen. Als je hoger wilt zul je hier ook op moeten trainen dat gebeurt mijns inziens niet alleen door kortere cracks.
- kniebalasting kan ik inkomen. Maar laten we eerst a.u.b. de schoenplaten goed onder de (laten) schoenen monteren.
- Meer ruimte tussen knie en buik. Als ik een paar kg. afval heb ik ook meer ruimte 😅.

Ligt eraan wie er mee rijdt. Ik reed op de baan met 165 mm cranks, hier lag de cadans inderdaad hoger (100+). Maar wij rijden nu rond met een cadans van 70-80, dus om dit te verhogen zul je hier specifiek op moeten trainen.
Ik denk inderdaad dat een goede positie op de fiets meer oplevert als je klachten hebt.

Het is maar wat je jezelf aanleert. Ik fiets meestal met een cadans rond de 90 of hoger. (sinds ik vanaf 2008 op de baan rijdt).
Overhyped is het zeker niet. Pro's zijn er al mee aan het rijden. O.a. Pogi heeft zijn cranklengte ook kleiner gemaakt. En die reed dit jaar toch al een redelijk potje wielrennen.

En die reed dit jaar toch al een redelijk potje wielrennen.
Waar zoals met alle innovaties de vraag, doet ie dit dankzij of ondanks zn verkorte cranks? :) Froome reed jarenlang met een ovaal kettingblad (net als een andere grootheid @wilfred noort) en won de ene tour na de andere. Toch rijdt bijna niemand meer met een ovaal blad.

Latest Articles

Club Rides

Jun
08
Jun
10
Jun
12
Jun
13

Special Events

Jul