Bram Hengeveld
Administrator
- 777
Ik ben de laatste tijd aan het verdiepen in cranklengtes en merk dat er steeds meer rijders overstappen op kortere cranks – denk aan 165mm of zelfs 160mm, terwijl jarenlang 172.5 of 175mm de standaard leek, zeker bij grotere framematen.
Waarom korter?
Maar zijn er ook nadelen?
Merk je verschil? Zou je ooit teruggaan naar langere? En op welke fiets gebruik je ze (weg, gravel, TT)?
Waarom korter?
- Betere heuphoek bij een diepe zitpositie (bijv. op de racefiets of tijdritfiets)
- Hogere cadans mogelijk door kleinere draaicirkel
- Minder kniebelasting, vooral bij mensen met knieklachten
- Meer ruimte tussen je knieën en buik bij klimmen of in de beugel
Maar zijn er ook nadelen?
- Minder 'hefboom' dus mogelijk minder koppel?
- Gewenning nodig qua trapfrequentie en gevoel?
- Potentieel invloed op bikefit en zadelhoogte
Merk je verschil? Zou je ooit teruggaan naar langere? En op welke fiets gebruik je ze (weg, gravel, TT)?