Felua Cycling Club

Gravelbiken begint hier. Gratis routes, social rides, events en community.

Naar de Pyreneeën en via de Alpen weer terug.

Martin Grefte

Well-known member
De kogel is door de kerk.
I.v.m het (veel) later opleveren van het huis van mijn zoon, (waarschijnlijk eind juni/begin juli) ga ik 18 mei beginnen aan mijn ruim 4.000 km lange tocht door Europa. Ik fiets via België en Frankrijk naar Andorra om op bezoek bij mijn zoon te gaan die daar in een bergdorpje op 1230 meter hoogte woont, net ten noorden van de hoofdstad Andorra-la-Vella.

En terug ga ik met een omweg via de Middellandse Zee door de Franse Alpen waar ik eerst door de Gorges du Verdon zal fietsen en daarna een groot aantal cols die we allemaal uit de Tour de France kennen, zal beklimmen met de fiets. Vervolgens rij ik via Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en België weer terug naar Apeldoorn.
Het wordt echter geen off-road/gravel tocht want ruim 85% van de route zal over verharde wegen gaan.

Er is nog een heel kleine mogelijkheid dat ik de tocht iets moet veranderen, en in dat geval fiets ik niet naar Andorra, maar vanaf Beaune via de Mont Ventoux naar Barcelonnette. De tocht duurt dan in totaal 10 dagen korter. (zie kaartje, bruine route. De blauwe en groene route vervallen dan). Maar vooralsnog ga ik er van uit dat dit niet gaat gebeuren.

De tocht heb ik onderverdeeld in 5 brokken van elk een week waarbij ik uitga van ongeveer 800-1.000 km per week. Eens per week hou ik denk ik een rustdag, en in de Alpen zullen de dag afstanden per dag waarschijnlijk wel wat korter zijn.

Hoewel ik geen vaste etappes gepland heb zal de route er per week ongeveer zo uitzien:
Week 1. Apeldoorn Beaune (930 km/5.250 hm)
De eerste week zal ik langs de Maas rijden tot aan de bron. Dit is de EuroVelo 19 die ik net onder Nijmegen op fiets en via de Ardennen geheel tot aan de bron van de Maas zal blijven volgen. En daarna gaat het door de Bourgondische wijngaarden naar Beaune waar ik zoals het er naar uit ziet mijn eerste rustdag plan.

Week 2. Beaune – Encamp (Andorra) (895 km/11.850 hm)
De tweede week gaat door het Massif Central (o.a. over de Puy Mary, 1589m) en dan door Occitanie, (een gebied dat bekend staat als de bakoven van Frankrijk) richting de Pyreneeën. Daar moet ik de ruim 38 km lange klim over de Port d’Envalira (2408m), de hoogste verharde pas in de Pyreneeën, doen om in Andorra te komen. In Andorra fiets ik naar Encamp, het dorp waar mijn zoon woont en waar ik een aantal dagen zal blijven.

Week 3. Encamp (Andorra) – Barcelonnette (745 km/9.550 hm)
In de derde fietsweek ga ik weer terug door de Pyreneeën, weer over de Port d’Envalira en daarna over de Col de Pailhères (2001m), om via de prachtige Gorges de Galamus en langs de Middellandse Zee richting de Gorges du Verdon te fietsen en vandaar verder de Alpen in te duiken. De eerste “echte” Alpen col is de Col de la Cayolle (2326m), en na een afdaling kom ik in Barcelonnette aan waar ik me denk ik een dag rust gun in voorbereiding op dat wat komen gaat.

Week 4. Barcelonnette- Lac Léman (Meer van Geneve) (489 km/12.150 hm)
Vanuit Barcelonnette volg ik de Route des Grandes Alpes en zal ik een paar dagen “cruisen” door de Alpen. Met o.a. de Col de Vars (2109 m), Col d’Izoard (2361m), Col du Lautaret (2057m), Col du Galibier (2646m), Col du Tèlégraphe (1566) en de Col de L’Iséran. Deze is met 2770 meter, de hoogste pas in de Alpen. De klim is vanuit Saint-Michel-de-Maurierenne ruim 73 km lang en heeft ruim 2.200 hoogtemeters. Ook zal ik de Cormet de Roselend (1968m), Col des Saissies (1650m), Col des Aravis (1487m) Col de la Colombiere (1613m) en de Col de Joux Plane (1700m) over moeten om via Morzine bij het Lac Léman (Meer van Genève) aan te komen en daar een dagje uit te puffen. In totaal denk ik over dit deel 4 of 5 dagen te doen, en zal ik ruim 12.000 hoogtemeters moeten overwinnen.

Week 5. Lac Léman (Meer van Genève)- Apeldoorn (1.030 km/9.625 hm)
In de laatste week gaat het via Zwitserland over de Col de Chasseral (1.502m) door de Jura naar Frankrijk en dan rustig door de wijngebieden van de Elzas naar Duitsland, Luxemburg en België om door het Saarland en de Eifel/Ardennen weer richting Apeldoorn te fietsen.

Zoals gezegd, is dit ruwweg het plan. Een reis van ruim 4.000 km en bijna 50.000 hoogtemeters is echter denk ik niet echt vast per dag te plannen. Het weer, maar ook mijn fysieke gesteldheid zal een rol spelen om te bepalen hoeveel kilometers per dag worden afgelegd en hoe de route definitief wordt. Onderweg is het de bedoeling om te overnachten op campings, maar ik sluit niet uit dat af en toe een B&B ook wel lekker zal zijn.

Ik zal de tocht fietsen op een Giant Revolt 0, die voorzien is van SKS Speedrocker spatborden en een Ortlieb Quick Rack.

Qua bepakking zal het er ongeveer zo uit te zien:
  • Een Restrap handlebar bag met daarop een (magnetisch)bevestigde afneembare kleine stuurtas.
  • Food pouch.
  • Toptube bag.
  • Kleine zadeltas.
  • Ortlieb achtertassen.
  • Top-roll bag.
Alle tassen zijn waterdicht.
Indeling:
Handlebar Bag
: slaapzak, slaapmat, opblaasbaar kussen.
Kleine stuurtas boven op Handlebar bag: telefoon, powerbank, geld etc.
Food pouch: snelle snacks voor onderweg
Toptube bag: diverse electronica
Achtertas links: kleding
Achtertas rechts: Hardware (schoenen, kookgerei, bestek, etc)
Zadeltas: Fiets gereedschap en reservemateriaal (quick links, binnenbanden etc.)
Toprolbag: Tent. (Forclaz MT 500 2 pers, 2,8 kg)

De banden zijn tubeless Schwalbe G-one R Pro’s van 45 mm breedte. De drive-train is een Shimano GRX combinatie met voor 30/46 kettingbladen en achter een 11/36 cassette. Dat moet voldoende zijn om over de bergen te kunnen komen.

Maandag 18 mei zal ik vetrekken en ik verwacht dan eind juni weer terug te zijn. Als ik dan weer aansluit zal ik ongetwijfeld iets over mijn reis kunnen vertellen. Als je mij tijdens deze tocht wilt volgen, volg mij dan op Strava zodat je dagelijks mijn voortgang kunt zien. (https://www.strava.com/athletes/997298)
Schermafbeelding 2026-04-20 om 21.18.43.webp

Laatst bewerkt:

Special Events

Jun
20
Terug
Naar boven