Hoe bereid jij je voor op lange graveltochten?

Bram Hengeveld

Administrator
Forumleiding
Hey allemaal! Ik ben benieuwd hoe jullie je trainingen aanpakken voor gravelritten, vooral voor langere tochten of events zoals de Dirty Felua. Hebben jullie specifieke trainingsschema’s die jullie volgen? Hoe combineren jullie krachttraining, duurtraining en eventueel rustdagen? En zijn er tips voor het opbouwen van uithoudingsvermogen zonder overbelasting? Alle tips zijn welkom!

Hoe meer ik over training tot me neem (als voormalig trainer/begeleider en als rijder), hoe minder ik erover hardop wil vertellen. Gelukkig zijn er een aantal bronnen die redelijk universeel zijn en waarvan ik een aantal zal noemen.
Essentieel en primair blijft de inspanning-herstel curve. Zie plaatje. Helaas heeft de lijn voor verschillende processen in het lichaam een verschillend verloop. Sommige inspanningen heb je langer tijd nodig om van te herstellen.
Vrij algemeen wordt tegenwoordig "gepolariseerd" trainen gebruikt. Daarbij fiets je lange duurritten ECHT rustig (makkelijk kunnen praten) en intensieve stukken echt hard (absoluut niet in staat tot praten). Verhouding lang-kort ongeveer 80-20%. Waarschijnlijk is dit niet zoals je meestal rijdt. Waarschijnlijk is dit "grijs" op een intensiteit die je net 2-3 uur vol kunt houden.
Essentieel is daarbij goed te eten, minimaal 60 gram koolhydraten per uur, bij een beetje inspanning 90 gram per uur. Daardoor heb je na afloop ook minder last van vreetbuien.

Aardige bronnen:
- Podcast "Beter Worden" over trainen,
- website https://www.mysportscience.com/ over voeding,
- boek "The Time crunched cyclist" van Chris Carmichael,
- boek "training with a pwoermeter" van Andy Coggan.

Zelf gebruik ik nu Join om een geraamte aan mijn training te geven (zie join.cc ) en maak daarbij gebruik van (on-)vermogensmeters op nagenoeg alle fietsen.
Je kunt verschillende doelen aangeven evenals tijd die je beschikbaar hebt om te trainen. Op Zwift kun je ook makkelijk conditietests doen (FTP-tests).
Wat krachttraining is wordt vaak heel verschillend geïnterpreteerd.
Soms heb je krachttraining op de fiets (zwaar verzet. lage RPM). Krachttraining in de sportschool (squats en soortgelijk) worden bij duursporten niet vaak aangeraden (wel bij korte onderdelen en soms als wintertraining). Fietsen is een vrij eenzijdige beweging, aandacht voor de rest van het lijf (corestability) wordt vaak te weinig gedaan (mea culpa).
Leer te luisteren naar je lichaam en cijfertjes en gevoel te koppelen.

Oei, ik ben vast veel vergeten, maar aarzel niet te vragen.

Bijlagen

• Image.webp
    Image.webp
    8,1 KB · Weergaven: 0
P.S. ik probeer 5 keer in de week te fietsen en twee dagen te zwemmen. In ieder geval 1 langere duurtraining en 1 intensieve training met stukken ver boven FTP.

Aanstaande clubritten

• Gravel Zondag | Apeldoorn
    Zin om de mooiste gravelpaden van de Veluwe te ontdekken? Ga mee met de...
    • Bram Hengeveld
    • Bijgewerkt:
    • Ik doe mee: 3
  • Dirty Felua 2024
    De Dirty Felua 2024 (Winter Edition) belooft een onvergetelijke...
    • Bram Hengeveld
    • Bijgewerkt:
    • Ik doe mee: 5

Nieuwste routes

Terug